Sunday 31 July 2011

Bila RaMaDhAN mEnJeLMa LaGi.....!!!! --<@

         Bila puasa menjelma sahaja ingatan aku tak terus ligat mengingat apa yang terjadi setahun yang lepas..YaAllah cepatN masa berlalu dah nk dekat setahun pun aku kat Kl.....
         Dulu masa aku tanam anggur kat kampung, time puasa aku berniaga kat bazar ramadhan..best n membuat aku rasa senang hati..apa je yang aku jual....Jual air..air Cincau...air Teh bunga(air nie adalah air wajib bg kami untuk jual...so mmg sllu abs..pastu air Cendol...haa air nie pun sama laku..sebab mak aku nie dului2 mmg mjual cendol so semua owg dh tau....Adalah cikit2 jual kuih,bg pelengkap atas meje kan....mak aku jual cendok dengan sagu kosong..haa....klo yang xnk beli yang dah siap..tu je cara nya
        Tiap petang memg aku sorg je pergi berniaga,mak ak just tolong kat umh je sediakan brg2...lg2 dlu ada ank sedra aku kat umh....aboh aku plk keje...klo g keje dia just tolong bukak payung je untuk aku..mmg tak ada kekuatan la aku nk membukanye....
         Angkat barang atas hilax kekdg mak aku tolong kekdg aku sorg je...so aku pun g lah niaga..hahaha...makcik pakcik bdk2 yang kenal aku memg tak cya la aku dengan bwk hilax...turun kan barang semua...tu lah nama mencari rezeki dengan 1 nekad pas raya aku akan cari keje kat KL.....
        Tapi biasa la dengan cuaca yang tak menentu,kalau jual air nie time2 hujan mmg kurang laku,lagi2 saingan kita dekat2...ada gerai yang tak jual air sama dengan aku pun sok2 jual air yang sama....adoii manusia nie,x boleh tgk owg lain laku cikit,mula dengki...huhu....
        Seronok niaga bila laku,hehe...pastu owg kenal kan..ramai la dtg...hehehe...aoh aku nie mjelma time dh bungkus pun....kalau tak aku sorg2 je....tapi untuk tahun nie x berniaga dah,aku pun dah keje,cian plak kat mak aku,,,dia pun nk g masjid smbyg tarawih..lg2 my dad tak bagi dah niaga,,,cukup dengan rezeki apa yang ada...
        Kalau boleh ulang semula,akan aku ulang tapi apa yang terjadi memg kita sendiri tahu ia dah menjadi kenangan sama ada ia manis mahupun pahit...Allah tu maha berkuasa memberi kita rasa apa yang asa...kekadang hati kita tak puas menikmati apa yang ada...
        Tapi bagi aku,apa yang boleh di undur aku akan cut2 bagi cerita sedih itu hilang dari benak hati.biar cerita bhgia mnerpa diri buat kita sentiasa tersenyum sendiri....Yallah,,apa lah perjalanan yang kau aturkan untuk hamba mu ini yaallah...sudahkan ia dengan kebhgian yang d impikan...amin....

No comments:

Post a Comment